صنعت بيمه در كشور ايران عمدتاً در فضايي سنتي در حال حركت است. بيمه، محصولي غيرقابل لمس است كه مشتري تا وقتي واقعاً نيازي به آن نداشته باشد، خريداري نميكند. عدم توجه به نياز مشتري و معرفي نادرست محصولات بيمهاي نيز سبب ميشود تا در نهايت مشتري ناراضي بوده و دچار شك و بياعتمادي به اين صنعت شده و در نهايت به مزاياي واقعي بيمه آسيب جدي وارد گردد.
1399-08-25 10:42:00 5 دقیقه
صنعت بيمه در كشور ايران عمدتاً در فضايي سنتي در حال حركت است. بيمه، محصولي غيرقابل لمس است كه مشتري تا وقتي واقعاً نيازي به آن نداشته باشد، خريداري نميكند. عدم توجه به نياز مشتري و معرفي نادرست محصولات بيمهاي نيز سبب ميشود تا در نهايت مشتري ناراضي بوده و دچار شك و بياعتمادي به اين صنعت شده و در نهايت به مزاياي واقعي بيمه آسيب جدي وارد گردد. بنابراين صنعت بايد با ايجاد شفافيت و آگاهي، افزايش سرعت خدمات دهي و بهرهگيري از نوآوري و فناوري در زنجيره ارائه ارزش به مشتري، به سمت دگرگوني و تحوّل حركت كند. تغيير در انتظارات و رفتارهاي مشتريان نيز شاهدي است بر نياز به نوآوري در صنعت بيمه. در واقع اين صنعت نيازمند ارتباط مستقيم و هوشمند با مشتري، حركت به سوي پيشگيري از خسارت بهجاي جبران خسارت، ارائه خدمات متمركز بر مشتريان و عرضه تجربهاي مناسب از طريق كانالهاي ديجيتال به آنهاست. اما متاسفانه بهدليل تصور نادقيقي كه از حوزه تحول در صنعت بيمه (و بخصوص اينشورتكها) در كشور ما وجود دارد، فناوري و نوآوري فقط محدود به بازاريابي ديجيتال محصولات بيمهاي و راهاندازي وبسايتها و اپليكيشنهاي تلفن همراه جهت مقايسه قيمت بيمهنامه و فروش آنلاين اين محصولات ميشود. اما فناوري و نوآوري بعنوان دو مفهوم استراتژيك جهت ايجاد تحول در صنعت بيمه، داراي ابعادي بسيار وسيعتر و گستردهتر هستند. در واقع تحول در الگوهاي كسب و كاري و ارائه طرحهاي نوآورانه مرتبط با زنجيره ارزش بيمه، از اهداف اصلي بكارگيري اين دو مفهوم ميباشد. تحول ديجيتال در سازمانها و شركتها در راستاي درك انتظارات مشتريان و داشتن نگاهي ۳۶۰ درجه به آنها، تغيير در ماهيت خلق ارزش براي آنها و در نتيجه تغيير در مدلهاي كسب و كاري با كمك فناوريهاي ديجيتال انجام ميگيرد. بنابر اين در تحول ديجيتال، علاوه بر فرايندها و محصولات، مدلهاي كسب و كاري، ساختار سازماني و حتي ساختار مالي شركت نيز ممكن است نياز به تغيير داشته باشد. از اين رو در بيمه تجارتنو، ترسيم يك نقشه راه تحول ديجيتال چابك و اجرايي ساختن آن هدف گذاري شده كه البته بايستي متناسب با استراتژي و فرهنگ سازماني، توانمنديها، محدوديتها و ظرفيتهاي شركت باشد. اما اولين قدم در رسيدن به اين هدف متعالي، الكترونيكي شدن خدمات و فرايندهاي سازمان است. در واقع الكترونيكي شدن، پيش از ديجيتالي شدن اتفاق ميافتد. اين گام شامل اصلاح و بهروزرساني زيرساختهاي سختافزاري و نرمافزاري جهت استفاده از ظرفيتهاي حداكثري فناوري اطلاعات و به منظور مديريت بهتر سازمان، اصلاح و بكارگيري فرايندهاي بهينه بين تمام ذينفعان، افزايش بهرهوري، كارايي و اثربخشي فعاليتها، اصلاح زيرساختهاي فناوري و الكترونيكي شدن فرايندها و عرضه خدمات گوناگون بيمهاي است. لذا يكي از مهترين قدمهايي كه در چند ماه گذشته در شركت بيمه تجارتنو برداشته شده، اصلاح روندهاي فناوري اطلاعات و بكارگيري ابزارهاي فناور- محور (IT) در زنجيره ارزش ارائه خدمات به بازيگران اصلي در شركت شامل شعب، نمايندگان، بازاريابها، كاركنان و مشتريان بوده است. به روزرساني زيرساختهاي سختافزاري و شبكهاي در ديتاسنتر شركت، برنامهريزي براي راهاندازي مركز تماس شركت، تهيه سيستمهاي نرم افزاري مناسب و كارآمد (همچون سيستم فروش آنلاين نمايندگان، سيستم مديريت بازارياب ها و شبكه فروش، پرتال سازماني و نيز سيستم ارتباط با مشتريان)، اصلاح تجربه كاربري در اپليكيشن “بنو” و برنامهريزي جهت پيادهسازي نسخه جديد آن و نيز توسعه زيرسيستم خسارت درمان، نمونه هايي از اين اقدامات هستند كه در مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. در نهايت در تلاش هستيم تا بحث فروش آنلاين محصولات بيمهاي را نيز در بستر اپليكيشن “بنو” و وبسايت شركت، عملياتي سازيم. از سوي ديگر جهت برداشتن گامهاي اساسي به سوي فرهنگ تحول ديجيتال، يكسري اقدامات كليدي و زيرساختي نيز توسط مديريت كسب و كارهاي نوين با همكاري ساير مديريتهاي شركت انجام گرفته كه در ادامه به برخي از آنها اشاره ميشود: كمك به شكل گيري فرهنگ و ارزشهاي تحول و نوآوري در شركت؛ با برگزاري كارگاههاي تحول ديجيتال و اينشورتك، تهيه كتب مناسب براي مديران ارشد شركت، و برگزاري جلسات مستمر تحول ديجيتال در قالب كميتههاي مختلف. نقشه راه بيمه تجارتنو براي تحول ديجيتال شركت و حركت به سوي مفهوم اقتصاد ديجيتال، بر چهار اصل متمركز است: ايجاد مدلهاي كسب و كاري ديجيتال ايجاد و يا بهبود تجربه مشتري از طريق كانالهاي ديجيتال و كاهش احساسات منفي مشتري در نقاط تماس با شركت اصلاح فرايندهاي سازماني با توانمندسازي كاركنان، ارتقاي مهارتهاي نوآورانه در آنها و بهرهگيري از ابزارهاي فناوري اطلاعات كمك به ايجاد يك محيط كار مناسب و ديجيتال- محور براي همكاران داده محور بودن و پايش دادهها در يك سازمان؛ يكي از ابزارهاي اساسي جهت تحليل كسب و كار و گرفتن تصميمات هوشمندانه است. در واقع استفاده از سامانههاي هوش تجاري و تصميمگيري متاثر از داده، به يك سازمان كمك ميكند تا هم به اطلاعات و دانش گذشته خود توجه نمايد و هم روندهاي آتي را پيشبيني كند. همچنين استفاده از روشهاي داده كاوي و هوش مصنوعي، به سازمان كمك ميكند تا ريسكهاي بيمهاي را به درستي شناسايي، تحليل و مديريت كرده و قدم هاي مناسبي در راستاي تنظيم و تعديل سياستها، فرايندها، استراتژيهاي فروش و بازاريابي و همچنين پيشگيري از تقلب بردارد. در همين راستا، اداره تحليل داده و هوش تجاري شركت، ذيل مديريت كسب و كارهاي نوين شكل گرفته و در اولين قدم، در حال راهاندازي انبار داده و سامانه هوش تجاري جهت ارائه داشبوردها و شاخصهاي كليدي عملكرد به مديران ارشد و تصميمسازان شركت ميباشد. برنامهريزي جهت حركت به سوي مفهوم بيمهگري باز در شركت و ارائه خدمات بيمهاي به كسب و كارهاي استارتاپي؛ در دنيا اين مفهوم (كه يكي از بازوهاي اساسي تحول ديجيتال است) تحت عنوان اقتصاد مبتني بر “ايپيآي” نيز شناخته ميشود كه عبارت است از عرضه خدمات و داراييهاي يك سازمان به ساير شركتها و سازمانها از طريق سرويسهاي نرمافزاري. مفهوم نوآوري باز و ايجاد پلتفرم بيمهگري باز، به بيمه تجارت نو كمك ميكند تا بتواند محصولات بيمهاي را در اختيار كسب و كارهاي غيربيمهاي قرار دهد تا آنها نيز با تركيب و ادغام اين محصولات در مدلهاي كسب و كاري، محصولات و يا كانالهاي عرضهشان، بتوانند خدمات و ارزش افزوده تازهاي براي مشتريان خود فراهم سازند و به اين شكل، بازار بيمهگر نيز توسعه خواهد يافت. در اين راستا، از يك سو مذاكرات خوبي با شركت فناوران جهت انعقاد قرارداد دريافت “ايپيآيهاي” بيمهاي انجام گرفته و از سوي ديگر، با همكاري مديريت فناوري اطلاعات، طراحي و پيادهسازي سرويسهاي كسب و كاري بر روي اين “ايپيآيهاي فني” آغاز شده است تا در نهايت بتوانيم محصولات بيمهاي را بر اساس نياز ساير كسب و كارها و بهويژه استارتاپهاي مختلف و مشتريانشان، سفارشي سازيم. طراحي مدلهاي كسب و كاري جديد، هوشمندانه و فناور محور جهت شخصيسازي محصولات بيمهاي بر اساس نياز بيمهگذار؛ بهبود تجربه او در فرايند خريد خدمات بيمهاي و همچنين دريافت خسارت. براي اين منظور بيمه تجارتنو همكاريهاي استراتژيكي را با شركتهاي اينشورتكي فعال در حوزههاي مختلف زنجيره ارزش بيمه آغاز كرده است. براي مثال ارائه خدمات بازديد آنلاين و غيرحضوري جهت صدور بيمه بدنه، استفاده از يك سيستم هوشمند ارزيابي ريسك بيمهگذار در بيمههاي عمر و سرمايه، و عرضه محصولات نويني همچون بيمه بدنه كيلومتري. يكي از استراتژيهاي اصلي بيمه تجارت نو، شناسايي و توسعه همكاري با شركتها و استارتاپهاي فعال در حوزه ايشنورتك و همچنين مراكز رشد و سرمايهگذاري خطرپذير حوزه استارتاپي (مانند تكنوتجارت و پلنت) است. تلاش براي شناسايي راهكارهايي حركت به سوي پيشگيري از خسارت، بهجاي جبران خسارت؛ در اين راستا مذاكرات خوبي با شركتهاي ارائه فناوريهاي مختلف درحوزه پايش رفتار راننده و نيز پايش سلامت افراد انجام شده است و در تلاش هستيم تا با طراحي خدمات و محصولات نوآورانه بيمه اي (مانند بيمه رفتار- محور راننده و يا بيمه چكآپ) به سوي اين هدف حركت كنيم.
https://tejaratnoins.ir/shownews/209