رشد بيمه هاي زندگي در بازار داخلي با موانع مختلفي مواجه است. برخي از آنها را ميتوان اقتضاي زمانه دانست اما بخش ديگر آن به عدم توسعه فرهنگ بيمه زندگي در جامعه برمي گردد.
1399-08-07 10:14:00 5 دقیقه
رشد بيمه هاي زندگي در بازار داخلي با موانع مختلفي مواجه است. برخي از آنها را ميتوان اقتضاي زمانه دانست اما بخش ديگر آن به عدم توسعه فرهنگ بيمه زندگي در جامعه برمي گردد. ضعف بيمههاي پايه وكاهش پوششهاي خدماتي يكي از نگراني هاي عمده بيمه گذاران به ويژه براي سالهاي بازنشستگي است. با اينكه بيمه هاي عمر ميتوانند به خوبي اين نگراني ها را رفع كنند، اما چرا اقبال عمومي به اين نوع بيمه ها همچنان از انتظارات كارشناسان اين صنعت عقب تر است. پاسخ جواد كاوسيراد، مدير بيمههاي عمر و سرمايه گذاري شركت بيمه تجارتنو به اين پرسش اينگونه است كه؛ رشد بيمه هاي زندگي در بازار داخلي با موانع مختلفي مواجه است. برخي از آنها را ميتوان اقتضاي زمانه دانست اما بخش ديگر آن برميگردد به عدم توسعه فرهنگ بيمه زندگي در جامعه. به نظر ميرسد رسانهها، عوامل فروش و ديگر نهادهايي كه بايد نقش آفريني ميكردند به اندازه كافي در اين حوزه فرهنگ بيمهاي به خصوص بيمههاي زندگي را به مردم انتقال ندادهاند. البته به جز مقوله فرهنگ سازي عوامل اقتصادي و اجتماعي هم بي تاثير نبوده اند. به طور مثال، طي دهه اخير يا حتي پيشتر با نرخ هاي تورم دو رقمي در ساختار اقتصادي كشور مواجه بوده ايم. شرايط سخت اقتصادي باعث شده تا اندازه اي اقبال مردم به خريد بيمه زندگي كمترشود. به جاي آنكه با خريد بيمه هاي زندگي، تدبير و آينده نگري را مد نظر قرار دهند، به رفع نيازهاي اساسي و روزمره خودشان مشغول هستند. به گفته كاوسي راد، بيمههاي زندگي تنوع زيادي داشته و در شركت هاي بيمهاي رشتههاي مختلفي در اين حوزه وجود دارد. اما به صورت كلي بيمه زندگي دو دسته افراد را دربر ميگيرد. نخست كساني كه مايل هستند از خدمات بيمهاي براي مقابله با خطرات آينده و پيشامدهاي ناگوار براي خانواده و يا بازماندگان استفاده كنند، اين گروه ميتوانند از پوششهاي بيمه اي بهرهمند شوند و اين سوق علاقه به سمت خريد خدمات بيشتر باعث ميشود كه هزينه كمتري بپردازند. اما گروه دوم افرادي هستند كه تمايل به بيمه هاي عمر جهت سرمايه گذاري دارند. اين گروه با توجه به شرايط درآمدي خود مبلغي براي حق بيمه ميپردازند كه بعد از گذشت چندين سال، مطمئنا نتيجه مطلوبي از اين سرمايهگذاري عايدشان خواهدشد. مديربيمههاي زندگي شركت بيمه تجارتنو تصريح كرد، رسالت اصلي اين بيمه نامه ارائه خدمات و پوششهاي بيمهاي است. اما در سالهاي گذشته اين بخش كمرنگ تر به جامعه معرفي و در مقابل بيشتر حوزه سرمايهگذاري آن برجسته شده، از اين رو خدمات بيمه زندگي را مردم بيشتر با حوزه سرمايه گذاري ميشناسند. هرچند در طرح جامع بيمه زندگي عنواني از سرمايه گذاري نيست، ولي اغلب در كشور به نام عمر و سرمايه گذاري شناخته شده است. منبع: اخبار پولي مالي
https://tejaratnoins.ir/shownews/203