اين روزها با شيوع بيماري”كرونا” سوالات زيادي در ذهن مردم شكل گرفته كه درهجوم انبوه اخبار و اطلاعات گاه به جاي رسيدن به جوابي درست سردرگمي نصيبشان شده است.
1398-12-21 08:14:00 5 دقیقه
اين روزها با شيوع بيماري”كرونا” سوالات زيادي در ذهن مردم شكل گرفته كه درهجوم انبوه اخبار و اطلاعات گاه به جاي رسيدن به جوابي درست سردرگمي نصيبشان شده است. اينجاست كه نقش واحد روابط عمومي به عنوان مرجع رسمي اطلاع رساني نمود پيدا كرده و راه گشاست. برحسب ضرورت مدير روابط عمومي و ارتباطات بيمه تجارتنو درگفت و گو با رسانهها به تحليل مديريت بحران و اقدامات انجام شده در اين شركت پرداخت. محمد بياني درگفت وگو با ريسك نيوز در خصوص مديريت شرايط بحران با توجه به شيوع بيماري “كرونا” گفت: مديريت بحران، زيرمجموعههاي بسياري دارد كه يكي از زيرمجموعههاي آن روزنامهنگاري بحران و ديگري روابط عمومي بحران است. روزنامهنگاران ميتوانند در مديريت بحران نقش داشته باشند؛ به تعبير ديگر آنها ميتوانند با ارائه راهحلهايي بحرانها را به سمت حل شدن پيش برند و يا با ايجاد جنگ رواني يا عدم اطلاعرساني دقيق بحرانها را تشديد كنند. از طرفي نقش روابط عمومي ها نيز در موقعيتهاي بحراني كليدي خواهد بود ، اولين رسالت روابط عموميها در شرايط بحراني اين است كه ارتباطات درونسازماني را به شدت تقويت كنند، به تعبير ديگر از همه كانالها و پتانسيلهاي ارتباطي از جمله كانال داخلي شركت، اتوماسيون، نشريه داخلي و پيامك براي توليد محتوا بهره برند. دركل هدف اين است كه پيام درست ايمني در مورد موضوع بحراني به همكاران و خانواده آنها انتقال داده شود. وي با انتقاد از فقدان وحدت رويه در زمان وقوع بحران اظهارداشت: حركت جمعي بايد توسط نهادهاي حاكميتي و نظارتي كه در رأس هرم قرار دارند پايهريزي و هدايت شود. شركتهاي بيمه هر آنچه از دستشان برآيد انجام ميدهند؛ اما جاي مديريت بحران در يك قالب كلي خالي است. همنوايي در بحرانها در صنعت بانكي كشور پررنگتر از بيمه است. بياني درپاسخ به اين سوال كه چگونه ميتوان با راهكارهاي سريع و خلاقه به مردم كمك بيشتري كرد، گفت: به عنوان مدير روابط عمومي بايد بتوانم بازاريابي يا بخش فني را قانع كنم كه با تكيه بر زير ساختهاي آي تي، مشتريان براي ارزيابي خسارت تا يك عدد مشخصي به صورت حضوري مراجعه نكنند يا مدارك از طريق اينترنت دريافت شود. در زمينه تمديد بيمه نامه، صدور بيمه نامه جديد و… نيز ابزار آي تي مي تواند به كمك ما بيايد. ارزيابي غير حضوري مدير روابط عمومي تجارتنو با خبر از اينكه در اين شركت مقرر شده تا سقف مشخصي خسارتها بدون بازديد باشد درخصوص ديگر اقدامات توضيح داشت: پيشنهاداتي به بخش فني شركت در بحث صدور و خسارت ارائه شده است. مثلاً يك فرد براي صدور بيمه عمر بايد به بيمارستان مراجعه و آزمايشات خود را ارائه كند ولي حضور فرد در بيمارستان ممكن است او را در معرض بيماري قرار دهد. درحال حاضر بدون مراجعه حضوري بيمهنامه صادر و حق بيمه دريافت ميشود كه درفرصت سه ماهه خردادماه مي توانند مدارك لازم را به شركت تحويل دهند. “پنهان كاري آسيب جدي به برند شركت وارد ميكند” وي با اعلام اين مهم شفافيت در اطلاع رساني را از ضرورت ها برشمرده وافزود: روابط عمومي با مشتريان تعامل دارد و اگر مشكلي براي شركت به وجود بيايد آن را شفاف بيان ميكند ولي در ادامه توضيح ميدهد كه به دلايل مختلف و مستندي جاي نگراني نيست. مثلاً چند تن از همكاران ما در شركت تجارتنو دچار آنفولانزا شدند كه البته عجيب نيست چون در شعب مستقيم با مردم در ارتباط هستند، بلافاصله آن شعبه ضدعفوني شد و افراد نيز تحت درمان قراردارند كه دو نفر به فعاليت كاري بازگشته و يك نفر نيز درحال استراحت است. بايد توجه داشت كه شركتها ميتوانند با شفافسازي موجب ارتقاء برندشان شوند. سكوت گران بياني رسا نبودن صداي هم دردي بيمه با مردم را از بزرگترين ضعف اين صنعت برشمرده و تاكيد داشت: اي كاش صنعت بيمه در اين بحران حداقل در باب رسانهها حضور پررنگتري داشت و صدايمان را به مردم ميرسانديم كه ما هم به فكر سلامتي نيروهاي خودمان و هم سلامتي ديگران هستيم. در عين حال بايد بگويم كه همكارانمان در بخش بيمه درمان در تلاش هستند كه هزينه اين نوع بيماري را پوشش دهند. ضرورت به حداقل رساندن حضور بيمهگذاران همچنين بياني درصحبت با ايبنا گفت: صنعت بيمه نيز مانند بانكها با حضور بيمهگذاران در شعب و ستاد خود روبهروست و از اين رو براي كاستن از شيوع ويروس كرونا، ضرورت دارد تا حضور افراد براي دريافت خسارت يا صدور بيمهنامه به حداقل ممكن برسد. وي با بيان اينكه تلاش شده تا در كنار انجام خدمات بيمهاي براي مردم، شاهد كمترين حضور آنها در شعب، نمايندگيها يا ستادهاي شركتهاي بيمه باشيم، افزود: متقابلا حضور نمايندگان و كاركنان ستادي نيز البته بدون ايجاد مشكل در روند خدمات دهي، بايد به حداقل ممكن برسد، البته برخي از مسائل در صنعت بيمه از جمله احراز هويت، بازاريابي و ارزيابي خسارت نياز به مراجعه حضوري دارد و راهكار قانوني براي اين مساله نداريم. بياني در خصوص اقدامات انجام گرفته در بيمه تجارتنو براي مقابله با كرونا نيز اظهار داشت: از همكاران خواسته شده در صورت وجود هرگونه علائم بيماري، از مرخصي استحقاقي، استعلاجي يا تشويقي استفاده و تا جاي ممكن در خانه استراحت كنند. از سوي ديگر اقداماتي نيز نظير عدم استفاده از انگشتزني براي ثبت ساعت ورود و خروج و دوركاري براي برخي واحدها انجام شده است. وي با خبر از آن كه خوشبختانه تست كروناي يكي از همكاران شركت منفي بود گفت: با دستورالعمل صادر شده از سوي مديرعامل، از ۳ هفته پيش در پايان هر هفته تمامي ساختمانهاي شركت ، نمايندگيها و كارگزاريها براساس استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت و وزارت بهداشت ضدعفوني ميشوند.
https://tejaratnoins.ir/shownews/145