شركت بيمه تجارتنو از معدود شركتهايي است كه به مشتريان خود اعتماد نموده و اصل را بر حسن نيت مشتريان گذارده است. لذا در اين راستا شرايطي را مهيا نموده تا هم مشتريان متقاضي خريد بيمهنامه در بخش صدور و هم زيانديدگان هنگام رخداد خسارت بهصورت سيستمي و آنلاين بتوانند از خدمات بيمه اي استفاده نمايند.
1400-05-03 14:10:00 5 دقیقه
با توجه به سوق جوامع به اقدامات غيرحضوري و مصادف شدن آن با موضوع پاندمي كرونا كه اهميت آنرا مضاعف نموده، اين طرح خلاقانه با استقبال و رضايتمندي مشتريان مواجه شده است. اين در حالي است كه بسياري از شركتها به دليل احتمال تقلب و تخلف برخي مشتريان، تفكر سنتي و ريسك گريزي مديران از انجام اين كار هراس داشته و همچنان با همان رويكرد سنتي و بازديد هاي فيزيكي در اين زمينه اقدام مي نمايند. بنابراين با توجه با بازخور طرح و هم راستايي آن با شرايط فعلي دو اصل شركت بيمه تجارتنو يعني اعتماد به مشتري و رضايتمندي آنها محقق و برآورده شده است. عباس آقا براري، مدير بيمههاي اتومبيل بيمه تجارتنو ، بابيان مطلب فوق اظهار كرد: همواره و در همه جاي دنيا در صنعت بيمه تخلف و تقلب وجود داشته و به نظر برخي از كارشناسان هرگز به صفر درصد نميرسد. تقلب در همه رشتههاي بيمه وجود دارد، اما در رشته بيمههاي مربوط به اتومبيل مساله كمي متفاوت است. به دلايل مختلف منجمله رقم بالاي ديه در ايران، خلاء هاي صحت سنجي حادثه و برخورد سطحي با اصالت حوادث و خسارت ها برخي افراد به سمت تقلب و سوء استفاده از خدمات بيمه كشيده ميشوند. تقلبها يا فرصتطلبانه هستند يا برنامهريزيشده مدير بيمههاي اتومبيل بيمه تجارتنو در تشريح جرايم و تقلبهاي موجود در صنعت بيمه و در حوزه خودرو گفت: تقلب ها بر اساس نوع رفتار بيمهگذارها و خسارتديدهها دو نوع هستند. يكي از اين تقلبها فرصتطلبانه و نوع ديگر تقلب برنامهريزيشده است كه توسط باندها و مجرمان حرفه اي برنامهريزي و اجرا ميشود. در تشريح نوع اول، تقلب فرصتطلبانه هنگامي رخ مي دهد كه بعد از وقوع حادثه افراد متوجه ميشوند كه مشكل و كمبودي وجود دارد كه مانع از استفاده از خدمات بيمه يا بخشي از آن مي شود و اين موضوع افراد را مجاب به ارائه اظهارات خلاف واقع و تقلب ميكند. بهعنوان نمونه شخصي تصادف ميكند اما گواهينامه ندارد با معرفي فرد ديگري كه گواهينامه معتبر دارد مرتكب تقلب ميشود تا از خدمات بيمه سوء استفاده نمايد. يا اينكه بعد از تصادف افراد متوجه ميشوند كه بيمهنامه آنها پوششهاي لازم را نداشته ويا مهلت بيمهنامه به اتمام رسيده است اما چون حادثه اتفاق افتاده به فكر چاره ميافتند و چون راه چاره قانوني ندارند به فكر تقلب ميافتند. اما نوع ديگر از تقلبها، تقلب هاي برنامهريزيشده است . متاسفانه اين افراد كه اغلب در قالب باند اقدام به صحنه سازي مي نمايند، نيروهايي را در استخدام خوددارند و بهصورت سيستماتيك دست به تخلف و تقلب ميزنند يا به دلايل اقتصادي و فرصت طلبي عامدانه سبب بروز حادثه و ايجاد صدمه به خود مي شوند. بهعنوان نمونه از طريق دوربين هاي مدار بسته يا بصورت تصادفي مشاهده شده است كه برخي با عبور مكرر و عامدانه خود را در معرض حادثه قرار مي دهد. يا افراد در قالب باند به سبب اطلاع از فرآيند هاي خسارت تا دريافت آن، همه روندهاي تصادف تا دريافت خسارت را بهصورت نرمال و طبيعي طي ميكنند. در موارد كشف شده مشاهده شده اين افراد كاملا حساب شده و برنامه ريزي شده پس از صحنه سازي با پليس و امداد تماس ميگيرند، به بيمارستان منتقل ميشوند و چون به خلاهاي روند آگاهي داشته اند، بسيار خونسرد به پزشكي قانوني مراجعه نموده و مراحل قانوني دادگاه را طي مي نمايند و نهايتا راي صادر و گاها به رغم كشف از سوي بيمه گران بنا به حكم قطعي و عدم امكان اثبات تقلب خسارت پرداخت شده است. از ميان اين دو، كشف تخلفهاي فرصتطلبانه آسانتر است چرا كه افراد حرفهاي نبوده و در اين كار تجربه ندارند لذا احتمال شناسايي آنها بيشتر است در حاليكه تقلبهاي برنامهريزيشده سخت شناسايي ميشوند.در مواردي هم كه شركتهاي بيمه به تقلبي بودن نوع دوم پي ميبرند چون بعضا بعد از صدور حكم است اغلب ناچار به پرداخت خسارت مي شوند چرا كه علاوه بر پيچ و خم هاي دست و پاگير قضايي، عدم وجود اطلاعات يا دسترسي به آنها و احتمال پايين اثبات، پي گيري آن نيز براي بيمه گران هزينهبر است و معمولاً پيگيري نميشود. نياز به همكاري و دقت نظر مبادي تاييد حادثه و سامانه جامع براي مانعشدن از تقلبها عباس آقابراري در خصوص مواجهه با اين مشكلات وراه حل برونرفت از اين مشكلات اظهار كرد: در مواجهه با اين رخداد دورويه وجود دارد. نخست اينكه قبل از صدور حكم پس از شناسايي تخلف و تقلب، افراد از پيگيري پرونده انصراف داده و از دريافت خسارت منصرف مي شوند در اين صورت پرنده مختومه ميشود و شركت بيمه هم ديگر به دنبال اثبات تقلب نيست چون مستلزم هزينه است. در مواردي هم اگر حكم دادگاه صادر شده باشد علي رغم اينكه پرونده خسارت تقلبي است در صورت عدم پرداخت آن با صدور اجرائيه مبلغ خسارت از حساب شركت بيمه برداشت مي شود. رويه دوم براي برونرفت هميشگي از اين شرايط كنترل و صحت سنجي حوادث در مبادي تاييد يعني از لحظه حادثه و مراجعه عوامل انتظامي تا پزشكي قانوني و مراجع قضايي است كه با ايجاد يك سامانه جامع اطلاعاتي يكپارچه و برخط علاوه بر مشاهده و مداخله در روند پرونده براي بيمه گران، امكان مشاهده سوابق بيمه اي و خسارتي افراد براي آنها نيز وجود داشته باشد. سامانه اي كه بتوان اطلاعاتي از قبيل تصادفات، افراد خسارتديده ، ميزان خسارت و ديگر اطلاعات مربوط به افراد را به اشتراك گذاشت تا احتمال پيشگيري و كشف چنين حوادثي را بالا برد. در حال حاضر از سامانه سنهاب بيمه مركزي اطلاعات مربوط به سابقه تصادفات افراد و خسارتهاي پرداختي شركت هاي بيمه به آنان قابل استعلام است ولي براي شناسايي افراد متقلب و جلوگيري از تخلفها كافي نيست. نياز به يك سامانه جامع و برخطي كه به مراجع قضايي، پزشكي قانوني، پليس و بيمه مرتبط باشد به شدت احساس مي شود. بيمه شخص ثالث خودروهاي متعارف و غيرمتعارف وي در خصوص تغيير قانون بيمه شخص ثالث و تاثير آن بر صنعت بيمه گفت: در راستاي راننده محور شدن بيمه هاي خودرو با تصويب آيين نامه در سال۹۷ و سامانه كنترل سيستماتيك آن در سال ۹۹ در قانون شخص ثالث اتفاق افتاده است كه مربوط به انتقال تخفيفهاست و بنا به آن با فروش وسيله نقليه تخفيفهاي مالك براي وي باقي ميماند و او ميتواند از اين تخفيف در زمان خريد خودروي جديد براي خود يا بستگان درجهيك خود از آن استفاده كند. در حال حاضر سامانه بررسي و كنترل اين قانون عملياتي شده و شركتها در حال اجراي آن هستند. در پاسخ به سوالي كه مطرح است كه آيا اين تغييرات به معناي راننده محوري شدن قانون شخص ثالث ميشود؟ پاسخ منفي است. قانون تخفيفها و انتقال آنيكي از مواردي است كه براي راننده محور شدن بيمه شخص ثالث اتفاق افتاده و اين گام اول اين مهم محسوب مي شود. راننده محور شدن بيمه شخص ثالث عباس اقابراري در ادامه راننده محور شدن بيمه شخص ثالث را يك خواست مهم صنعت بيمه دانسته و افزود: در صنعت بيمه تلاش زيادي وجود دارد كه بيمه نامه هاي شخص ثالث راننده محور شود اما خلأ هايي وجود دارد كه اين مساله را زمان بر ميكند. راننده محور شدن بيمه شخص ثالث و تغييراتي مانند انتقال تخفيف سبب ايجاد عدالت براي افرادي است كه سالها محتاطانه و مسئولانه رانندگي مي نمايند و اميد است سبب ايجاد همگاني اين فرهنگ و نگرش در سطوح مختلف جامعه گرديده و در نهايت منجر به كاهش خسارت ها و تلفات انساني شود. در خصوص پرداخت خسارت نيز با توجه به تعيين قانون كه تا سقف ۲٫۵ درصد ديه در ماه حرام (۱۶ ميليون تومان براي سال جاري) بدون نياز به كروكي توسط شركتهاي بيمه نيز برخي از شركتها با تكيه بر تكنولوژي و ريسك پذيري ارزيابي خسارت آنلاين را راهاندازي كرده اند. مقصر و زيانديده از طريق مرورگرها يا اپليكيشن ها و بدون مراجعه و حضور در واحئهاي پرداخت خسارت ،اعلام خسارت نموده و با ارسال تصاوير از طريق لوازم الكترونيكي اقدام به تشكيل پرونده و دريافت خسارت مي نمايند. خسارت خودروهاي متعارف و غيرمتعارف ايشان در ادامه در زمينه نحوه پرداخت خسارت انواع خودروها از محل بيمه نامه بيمه نامه شخص ثالث گفت: در سال ۱۳۹۵ قوانين تغيير كرده و خودروها به دودسته متعارف و غيرمتعارف تقسيم شدند. خودروهايي كه ارزش آنها بالاتر از نصف ديه هرسال باشد، بهعنوان خودروهاي نامتعارف در آن سال شناساييشده و خسارت آنها بايد بر اساس خسارت متناظر يك خودروي متعارف پرداخت گردد. در سال ۱۴۰۰ مرز خودروي متعارف و غيرمتعارف ۳۲۰ ميليون تومان است. براي خودروهايي كه ارزش آنها زير ۳۲۰ ميليون تومان باشد شركتهاي بيمه پس از ارزيابي خسارت را تا سقف تعهدات مالي بيمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه پرداخت ميكنند اما اگر قيمت خودرو زيان ديده بالاتر از رقم ۳۲۰ ميليون تومان باشد بايد خسارت آن بر اساس خسارت متناظر خودروي متعارف يعني خودرويي كه ۳۲۰ ميليون تومان باشد مانند «دنا» كه امسال به عنوان خودروي متعارف در نظر گرفته شده است محاسبه گردد. البته اين قانون در مجلس شوراي اسلامي در حال تغيير است كه در صورت تصويب خسارت زيان ديدگان فارغ از ارزش آن تا سقف تعهدات بيمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه قابل پرداخت خواهد بود. رضايتمندي اصل اساسي بيمه تجارتنو مدير بيمههاي اتومبيل بيمه تجارتنو در پايان گفت: بمنظور رضايت مشتريان بيمه تجارتنو براي بيمه بدنه بازديد اوليه را بهصورت غيرحضوري و برخط انجام ميدهيم و خود بيمهگذار از خودروي خود تصاوير تهيهكرده و به شركت بيمه ارسال ميكند. مشابه اين فرآيند را در بخش تصادفات هم داريم و ارزيابي خسارت به صورت آنلاين انجام ميشود. خسارتهايي كه ارزيابي آنها از طريق تصاوير ممكن باشد با ارسال تصاوير از طريق اپ و با صرف كمترين زمان ممكن ارزيابي و پرداخت ميشود. عباس آقابراري، در پايان گفت: براي رضايت مشتريان در بيمه تجارتنو براي بيمه بدنه بازديد اوليه را به صورت غيرحضوري انجام ميدهيم و بيمهگذار از خودروي خود تصاوير تهيهكرده و از طريق اپليكيشن موبايل به شركت بيمه ارسال ميكند. مشابه اين امر را در بخش تصادفات هم داريم يعني در زمان بروز تصادف با ارسال تصاوير و مستندات مربوطه از طريق اپليكيشن موبايل توسط مقصر يا زيان ديده، خسارتهايي كه ارزيابي آنها از طريق تصاوير ممكن باشد با ارسال تصاوير از طريق اپ و با صرف كمترين زمان ممكن ارزيابي و پرداخت ميشود. وي در خصوص طرح “وام بيمه تجارتنو” نيز گفت اين شركت با همكاري بانك قرض الحسنه مهر ايران و در جهت تسهيل خريد بيمه نامه معادل حق بيمه براي افراد وام قرض الحسنه پرداخت مي نمايد كه مدت بازپرداخت آن ۱۲ ماه مي باشد. براساس تفاهم نامه امضا شده با بانك تمامي مراحل فرآيند پرداخت اين وام در زمان مراجعه بيمه گذاران به شبكه فروش بيمه تجارتنو صورت مي گيرد.
https://tejaratnoins.ir/shownews/327